Onze diensten uitgelicht
Pure luxe of noodzaak?
We waren er altijd al een beetje huiverig voor: het inzetten van een directie- of privéchauffeur. Het gereden worden door een chauffeur is negatief populair gemaakt, alsof het alleen “big spenders” zijn, mensen die een directiechauffeur inzetten. Het inzetten van een chauffeur is decadent, kostbaar en kostentechnisch onverantwoord, zo wordt er regelmatig gesteld. Bestuurders of Board Members branden liever niet hun vingers en kruipen daarom, ondanks een overvolle agenda vaak toch weer zelf achter het stuur. Maar is dit een juiste zienswijze?
Hoe verantwoord is het om een chauffeur in te zetten? Door de opkomst van het gebruik van de
smartphone wordt momenteel de druk verhoogd om het bellen en whatsappen achter het stuur
maatschappelijk sterk te veroordelen. ‘We accepteren in Nederland geen slachtoffers meer die te
wijten zijn aan het gebruik van de telefoon en social media in het verkeer’, is de boodschap.
Openbaar ministerie eist duidelijkheid
Daarnaast eist het Openbaar Ministerie bij het gerechtshof meer duidelijkheid over regels
betreffende het telefoongebruik in de auto. Hierbij wordt het bedienen van de smartphone (ook al
zit deze in de houder) direct beboet met een boete van € 349,00.
Dit komt overeen met de kosten van het gebruik van een chauffeur voor circa 10-12 uur!
Toename van files
Doordat het aantal files en stedelijke opstoppingen fors toeneemt, wordt veel productieve werktijd
verloren. Ook het privéleven van drukbezette adviseurs, directeuren of ambtenaren komt onder
druk te staan. Werk wat niet af is, moet thuis worden gedaan. En toch blijven we zelf rijden...
Als we kijken naar Duitsland, Frankrijk en de VS, dan is het gebruik van een chauffeur heel
normaal. Waarom zit Nederland daar zo anders in? Heeft het te maken met afgunst en jaloezie?
Gunnen we elkaar geen chauffeur? Het lijkt er wel op. Want goede argumenten tégen het gebruik
van een chauffeur zijn er niet te vinden.
Gereden worden door een chauffeur
In Nederland en andere Europese landen zitten de directiechauffeur en de VIP in dezelfde ruimte.
Hierdoor is discretie een belangrijk onderdeel geworden van de professionele beroepshouding.
Zoals het vak van chauffeur is ontwikkeld, zo is ook het motief voor het gebruik van een chauffeur
ontwikkeld. Het gaat vandaag de dag niet meer alleen om directiechauffeurs in vaste dienst die
rijden voor rijke mensen en notabelen. Deze privéchauffeurs maken slechts een klein deel uit van
de groep chauffeurs die voor specifieke personen rijden. Sinds 1990 heeft het gebruik van een
directiechauffeur een grote vlucht genomen. Hierbij wordt gereden in uw eigen auto. En alleen als u
een chauffeur nodig heeft, zet u deze in op urenbasis, dag of weekbasis. De voordelen van deze
chauffeurs zijn talrijk.
De rust van de achterbank is in economische hoogtijdagen een vaak gehoord argument. Even
ontspannen voordat de volgende meeting begint,
Doordat er rust in de auto heerst, kan het werk vanaf de achterbank gewoon doorgaan. Hierdoor
wordt de reistijd gebruikt als werktijd en zijn deze uren dus facturabel.
Bij thuiskomst is het werk af, zijn de conference calls gepleegd en bent u uitgerust. Hierdoor
ontstaat tijd voor de partner, geliefde, de kinderen of hobby’s thuis. Uw work-life balance is meer
in evenwicht.
We kennen ook ‘glaasje op, laat je rijden’. Deze zogenaamde Bob-diensten worden vaak door
studentchauffeurs uitgevoerd. Het zijn vaak korte ritten met een goedkoop uurtarief. Tegelijkertijd
een verantwoorde keuze, want met een borrel achter het stuur een ongeluk veroorzaken of op de
bon geslingerd worden is volledig onacceptabel, heden ten dage.
De smaak naar Ěvaker een chauffeur’ ontstaat vaak na zo’n thuisbrengrit. “Dat was handig!”, horen
we regelmatig terug. “Dat moet ik vaker doen!”. Verantwoord thuiskomen is hierbij het bekende en
vaak gehoorde argument. Ook het antwoord van ‘ik hoef de weg niet meer zoeken’ of ‘niet meer te
zoeken naar die ene vrije parkeerplaats die natuurlijk nooit in de buurt van de ingang ligt’. Dit zijn
echter allemaal praktische zaken die over het gebruik en de voordelen van een chauffeur gaan.
Er zijn echter ook duidelijk argumenten om een chauffeur in te zetten te vinden bij medische
oorzaken, zoals een blessure, een been- of armbreuk, medicijngebruik, epilepsie, bepaalde vormen
van diabetes, hartfalen of narcolepsie. Maar ook bij overspannenheid of burn-out kan een
directiechauffeur een enorme verlichting brengen. Het effect van de inzet van een chauffeur is in
deze gevallen zeer groot.
Chauffeur = Inkomensverzekeraar
Bent u arbeidsongeschikt door een handicap of door medicijngebruik? Bent u immobiel en aan huis
gekluisterd? Mogelijk kan een chauffeur een zeer praktische oplossing voor u of voor uw
inkomensverzekeraar betekenen. De inzet van een chauffeur biedt direct schadebeperking voor
uzelf of voor uw inkomensverzekeraar. De schade van het thuis zitten of een inkomensuitkering
kan beperkt blijven tot de kosten van het gebruik van een chauffeur.
U blijft, doordat u gereden wordt, in staat om aanwezig te zijn op uw kantoor, bij uw opdrachtgevers
of collega’s, waardoor u efficiënter kunt werken.
De inzet van een chauffeur levert u direct onderstaande voordelen op:
- Onthaasten,
- De rust van de achterbank,
- Life Balance,
- Veilig thuis na een diner of evenement,
- Geen gezoek naar de weg,
- Geen parkeerproblemen,
- Reistijd wordt effectieve werktijd.
- U blijft mobiel bij ziekte/handicap.
- In al deze gevallen is het gebruik van een chauffeur een directe bijdrage aan de verkeersveiligheid
(van uzelf en uw medeweggebruikers). U verhoogt uw productiviteit (tijdens de reisuren) en u bent
veilig onderweg. Geen afleiding meer, waardoor u de kans op een ongeval enorm reduceert.
Optimaliseren van uw denkcapaciteit
Een directiechauffeur ontzorgt en optimaliseert de denkcapaciteit van de VIP, waardoor het
rendement van de VIP per direct 100% stijgt én de VIP komt veiliger aan, omdat het voertuig 100%
gefocust wordt bestuurd door de directiechauffeur. Dus de VIP is veilig en rendabel onderweg!
Zodra onze gast op de achterbank zit, kan hij (en steeds vaker zij) deze capaciteit volledig
gebruiken voor andere denkprocessen, kan zich volledig op één ding focussen en is dus extra
productief! Nadenken, filosoferen, lateraal denken, telefonisch overleg, rapporten schrijven,
evalueren, dagdromen... het zijn allemaal taken die met 100% focus kunnen worden uitgevoerd
vanaf de achterbank.
Handsfree bellen en WhatsApp
Nu zien we ook nog eens een verandering optreden in het gebruik van de smartphone tijdens het
autorijden. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het gebruik van de smartphone tijdens het
autorijden de kans op een ongeval met 40% doet toenemen (berichtje intoetsen). Daar gaat uw
reputatie!
Boetes zijn ook al niet goedkoop €349,-. Met een kleine investering wint u veel (werk)tijd terug.
U denkt aan uw eigen veiligheid en die van andere.
Voor de accountants, advocaten, adviseurs, directeuren en bestuurders een kort
rekensommetje:
U huurt een werkdag lang (8uur) een directiechauffeur in via PS-VIPservice (in uw eigen auto). Uw
investering bedraagt +/- €275,- excl. Btw en eventuele toeslagen.
Door de inzet van de directiechauffeur creëert u het aantal reisuren (bijv. 4u) in werkuren, dat keer
uw uurloon (bijv.€100,- ). Tel uit uw winst.
MAAK VAN UW REISUREN, WERKUREN!
Een directiechauffeur maakt van uw kosten juist opbrengsten.
Uw reistijd wordt declarabel, biedt life balance én u wordt ontzorgt. Daarnaast weet u zeker dat u weer veilig thuiskomt. Omdat
een goed opgeleide chauffeur 100% focus heeft voor uw veiligheid. En dat voordeel is ook nog eens onbetaalbaar, nietwaar?
Discretie en geheimhouding
In Nederland wordt lichtvoetig omgesprongen met de inzet van ‘goedkope chauffeurs’. Dit zijn vaak
willekeurige studenten of mensen die een passie hebben voor autorijden. De vraag is of de inzet
van dergelijke chauffeurs in alle gevallen verstandig is. De ervaring leert dat ook op Management
niveau veelal niet wordt stilgestaan bij welke persoon er achter het stuur zit. Steeds vaker worden
chauffeurs flexibeler ingezet, waardoor de chauffeur vaker wisselt. Hier komt dan wel het
integriteits- en geheimhoudingsbeginsel in het geding.
Bedrijfskennis of gebeurtenissen komen dan op straat te liggen, imago’s worden via de
receptioniste (die toevallig is getrouwd met een chauffeur) of via een andere bron gedeeld met
derden. Dit kan tot schade of onrust leiden (in welke vorm dan ook). Dit aspect wordt in Nederland
sterk onderschat.